zaterdag 6 juli 2013

Jazz in Saône-et-Loire

De titel klinkt een beetje pretentieus, en dat is hij ook... Er is natuurlijk meer op jazzgebied te doen hier in de buurt dan waar ik hier over schrijf, maar mijn kennis wat dat betreft is wat beperkt, dus houd ik het maar op zaken waar ik wat van afweet.

The Crescent Jazz Club - Mâcon
 Over the Crescent Jazz Club in Mâcon kan ik kort zijn. Het is een erg kleine ruimte, wel gezellig overigens, maar ik zou er niet aan moeten denken daar te moeten zitten terwijl Hans Dulfer versterkt probeert er de geluidsbarrière te doorbreken. Voor degenen die op de hoogte willen blijven van eigentijdse jazz, zoals destijds te horen was in o.a. Thelonious in Rotterdam, is de Crescent waarschijnlijk de meest geëigende plek hier in de buurt. Het is voor mij net iets te ver weg om daar regelmatig heen te gaan.

Er is overigens op het gebied van conventionele jazz meer te vinden, ook wat dichter bij (ons) huis.
Zo organiseert de stichting Jazz Et Caetera regelmatig concerten hier in de buurt, zoals in Le Potin Gourmand (restaurant) in Cluny, in Chapiaze in samenwerking met Chapaize Culture, in Messeugne en in Château Dravert in La Guiche. Weliswaar heeft de stichting een website, maar die is voor het laatst bijgewerkt in 2007.... Ik krijg overigens wel de concertaankondigingen door via e-mail. Een krantenartikel over de stichting is hier te vinden. De programmering is misschien wat oubollig, maar de kwaliteit van de muzikanten is redelijk tot goed, dus wat is er dan nog tegen een avondje stride piano of boogie-woogie?

Jazz Et Caetra - 2013

Wat verder weg, maar, zoals de Michelin gids zegt "De moeite van het omrijden waard" is de serie "Jazz in Trivy". We hebben er al een aantal concerten gezien, waarvan de onbetwist beste die met Biréli Lagrène waren. Ook dit jaar speelde Lagrène er, en wel het openingsconcert van het seizoen. Blijkbaar is mijn kennis van de jazz scene tanende, want ik ging voor Lagrène, terwijl de echte grote naam tijdens hetzelfde concert de violist Didier Lockwood bleek te zijn. Die moet wel nóg bekender zijn dan Lagrène, want Lockwood bleek goed te zijn voor één van de vragen in de bekendste landelijke TV-quiz in Frankrijk, iets wat Lagrène nog nooit is overkomen zolang als wij de quiz volgen. Hoewel de bezetting van de groep leek te wijzen op een nieuwe Manouche groep, bleken Lockwood, Lagrène en hun contra-bassist meer in hun mars te hebben dan een imitatie van de Hot Club de France. Het jaarprogramma van Jazz in Trivy is te vinden op hun website. Ook hier is overigens geen avant-garde te verwachten.

Lagrène & Lockwood - Trivy 2013

Kortom, wie La Tuilerie de Chazelle wil gebruiken als uitvalsbasis voor een avondje niet al te moeilijke jazz muziek zal niet de eerste zijn: iemand die speciaal voor één concert op een jazz festival in Vienne (130 km van hier!) kwam en daar een week in een gîte voor gereserveerd had is u voor gegaan.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten